maandag 9 augustus 2010

Het WK paralympics is begonnen

Afgelopen zaterdag avond even kennis gemaakt met het team van Australiƫ. Beetje onwennig en de kat uit de boom kijkend heb ik me wat op de achtergrond gehouden.

Probleem 1 diende zich al aan. Een trainings/presentatiejas die te groot was of we een naaister wisten.
Heb het jasje meegenomen en vanochtend vroeg al wat losgetornd. Vanavond komt Marijke mijn vriendin me mee helpen om de mouwen goed aan te passen.

Nu zit ik te wachten op een telefoontje vanuit het zwembad want nu gaan ze niet vanmiddag trainen wanneer ik zou werken maar vanavond en dan kan ik dus niet. We willen zo dus even naar het hotel gaan en even goed afstemmen met de trainer hoe en wat.

Ach ja de eerste strubbelingetjes moeten er ook zijn he. Ben benieuwd naar de andere 2 landen die onder mij en Vera vallen en natuurlijk naar de opening a.s. weekend.

Helaas zend de NOS of andere zenders natuurlijk weer niks uit over het WK, wat ik echt belachelijk vind maar goed heee dit is Nederland. Volg wel voetbal, schaatsen en WK korte baan zwemmen voor valide mensen maar mensen met een beperking die ook topniveau leveren das toch helemaal niet belangrijk.... aldus Mart Smeets laatst in een intervieuw hij zei letterlijk: dat de Paralympische Spelen nooit in de belangstelling zouden komen van de gemiddelde Nederlander, omdat - en ik citeer hem letterlijk - "wij mensen met een gebrek eng vinden, daar kunnen wij niet naar kijken, dat interesseert ons niet."


Hij zei het echt. Net als: "We hebben zicht op wat mooi en goed is, maar dingen die we niet zo mooi vinden, willen we niet graag zien." Het is lang geleden (of eigenlijk: nooit voorgekomen) dat ik in Nederland iemand ben tegengekomen die zo sprak. Hij praatte bovendien steeds in de wij-vorm, alsof hij de overtuiging heeft dat de gehele wereldbevolking zijn mening deelt. Hoe kortzichtig kan iemand zijn...


Natuurlijk, wat betreft aandacht en kijkcijfers zijn de Paralympische Spelen onvergelijkbaar met de grote broer, de Olympische Spelen. Diezelfde Spelen hebben er overigens jaren over gedaan om deze positie te veroveren. En bovendien zijn de meeste sporten op de OS zelf al groot en sterk. Zover is de gehandicaptensport niet. Het is dan ook logisch dat er een verschil in aandacht is. Dat dit zou komen omdat gehandicapten 'eng' zijn, is in mijn ogen grote onzin.

Aldus Esther Vergeer Wereldkampioene Rolstoeltennis.

Ik zelf kan me er soms kwaad om maken maar ook wel eens verdrietig. We worden geacht om mee te draaien in de maatschappij. Maar bij zo'n grote sportevenementen zoals de WK worden we gewoon voor 'eng' uitgemaakt. Das wat mij betreft te triest voor woorden. Ik ben niet eng, ik ben Mirjam geboren met een foutje door moeder natuur. Of zoals mijn neefje en nichtje zeggen: Tante Mir heeft gewoon een ziek been ...klaar.

Mirjam

4 opmerkingen:

aankant zei

Toen ik begon te lezen dacht ik dadelijk ff vragen op welke zender ik kan kijken.. (ik kijk nooit vrijwillig sport)

Maar nadat ik het stukje eronder gelezen heb denk ik pffff. wat een bekrompen gedachten van die Mart Smeets, nooit op de harde weg geweest zeker, ook een zeer ouderwetse gedachte, want daarom werden vroeger alle tehuizen ( van welk soort dan ook) buiten de dorpen gehouden..

Jammer Mir, dat ik het niet op tv kan zien... had natuurlijk m.n. interesse voor beelden en een goed intervieuw met de begeleiders... ( sorry ben echt niet sportief.....

Wens jouw team natuurlijk goud zilver en brons op alle afstanden met alle wedstrijden (kan toch ook niet anders met zo'n begeleiding)

Bovenal sportief strijden, en sportief begeleiden..

En probeer te genieten!!!!!! Moet lukken toch... En kiek uut, nie te kort bij ut rendje as ge gen badkleding an het... vur de ge ut wil lidde dur in....

Mirmade zei

Ja Hetty,

Die Mart Smeets mag van mij ook per direct van de buis. Maar goed het word uitgezonden op Omroep Brabant!! zodra ik weet hoelaat ofzo laat ik het je weten.

Bedankt voor je reactie! Liefs Mir

gewoon gezellig zei

Okidoki, laat je het mij ook weten wanneer het uitgezonden wordt?

Het is nogal bekrompen wat die man er voor mening op na houdt, en het is zijn mening, gelukkig niet die van vele andere mensen die wel bewondering en respect hebben voor mensen met een beperking die zulke mooie prestaties leveren!
Ik wou dat ik het kon...en dan te bedenken dat ik vroeger op turnen zat, en er goed in was ook.

Heel veel liefs,
Hilliebillie

gewoon gezellig zei

By the way... ik vind je achtergrond supergaaf met dat hout, waar hebbie die vandaan??

xx