donderdag 22 juni 2017

Een gezellige Iftar maaltijd gehad bij mijn Turkse vrienden

Wat is een Iftar
Heel veel  Nederlandse moslims doen dit jaar weer mee aan de ramadan.
Maar wat ze tijdens deze heilige maand precies doen, weten veel niet-moslims niet. Zo ook ik niet echt. Ik ben gaan googlen om te kijken wat een Iftar betekende.



Ramadan en vasten
Ramadan is een maand lang vasten en staat in teken om te voelen wat honger is in arme landen, zelfreflectie maar ook saamhorigheid. Bij de ramadan is het ook zo dat er in de diverse culturen het eten verschillend kunnen zijn. Bij de Turkse gemeenschap kan dit weer heel anders zijn als bij de Marokkanen of mensen uit Jemen. Ik heb respect voor deze mensen die met de hitte van de afgelopen week niet eten en drinken.

Iftar verbindt
Afgelopen zondag waren mijn moeder en ik bij Nilgun en haar gezin uitgenodigd om een iftar bij te wonen. Het was erg gezellig we waren daar rond 21.30 uur en hebben we eerst gekletst met de andere genodigden.

Om 22.00 uur gingen we aan tafel wat zag het er prachtig uit. We begonnen met een linzensoep, zij deden daar wat citroensap in dit was erg lekker. Daarna was er een soort zelf buffet. Je kon een bordje pakken en daarop al het lekkers wat je wilde eten proeven. Alle credits gaan naar Nilgun voor haar lekkere eten. 
Mooi gedekte tafel met de linzensoep

De rode tapenade zoals ik het maar noem was een van mijn favorieten en deed me erg denken aan mijn vakanties in Turkije

Gevulde aubergine, salade, dat witte daar weet ik de naam niet meer van maar was zo lekker, alles was heerlijk.


Gezellig met zijn allen aan tafel

Tussendoor gingen zij en haar man even bidden. Maar alles ging erg gemoedelijk en we hebben een geweldige avond gehad. Ik vind het super aardig van ze dat ze ons hadden uitgenodigd en zeker vandaag de dag met alle vooroordelen, haat en terreur. Wij laten zo zien dat mensen ook samen kunnen zijn van verschillende culturen, rangen en standen. En zo zou het moeten zijn dan zou de wereld een stukje mooier zijn.

Ik heb Nilgun leren kennen via stichting Prisma in Eindhoven. Een geweldige Turkse gemeenschap waar ik met open armen ben ontvangen. Turkse kookles heb gevolgd en regelmatig word uitgenodigd voor een Turks ontbijt om zo te kletsen over van alles.

Na de Ramadan komt het suikerfeest
Het suikerfeest is het feest dat de Islam houdt aan het einde van de Ramadan. Ze hebben dan de 30-daagse vastentijd volbracht dus is het tijd voor feest. 
Het Suikerfeest heeft geen vaste dag net zoals bij ons bijvoorbeeld de bevrijdingsdag. Elk jaar wordt namelijk de ramadan tien dagen naar voren geschoven. 


Op het suikerfeest krijgen kinderen allemaal nieuwe kleren. Ouderen krijgen meer spullen die ze kunnen gebruiken of die voor hen geschikt zijn. De familie komt dan bij elkaar zij het thuis of op een andere plek. Ze maken in tegenstelling van ons Nederlanders geen afspraak om op bezoek te komen. Ze gaan gewoon langs en als je er niet bent leggen ze een briefje of kaartje neer dat ze geweest zijn.

Ik vind het mooi dat ze zo saamhorig zijn en dat zij dit een fijne tijd vinden.
Ik zelf ben het niet gewend en moet er niet aan denken om met dit warme weer niet te drinken of te eten.

Dank jullie wel voor jullie gastvrijheid en lekkere eten en hopelijk komen jullie na de ramadan bij mij op bezoek, ik kijk er naar uit!

Lieve groetjes , Mirjam

Geen opmerkingen: